همه چیز در مورد نصب عایق

همه چیز در مورد نصب عایق
25شهریور
slide-a67bc87
slide-d3a6577
slide-4ec9327
فهرست مطالب

نصب عایق امروزه از جمله اقدامات بسیار مهم در زمان ساخت ساختمان‌های مختلف است. همانطور که می‌دانید عایق‌ها در برابر عوامل مختلفی از جمله انرژی، صوت و رطوبت از خود مقاومت نشان می‌دهند و به صورت کلی هدف عايق كاری جلوگیری از نفوذ عامل يا عواملي از خارج به داخل و يا داخل به خارج است. در واقع عایق‌ها می‌توانند شامل موادی مانند فوم، پشم سنگ، پلی‌استایرن و دیگر مواد مصنوعی یا طبیعی باشند که در دیوارها، سقف‌ها، کف‌ها و حتی پنجره‌ها برای عایق کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که استفاده از عایق مناسب می‌تواند به صورت چشمگیری در کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش یک ساختمان اثر بگذارد و به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها نیز کمک زیادی کند.

همچنین علاوه بر مزایایی که نصب عایق در صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه‌ها دارد، سبب کاهش انتقال صدا در ساختمان‌ها نیز می‌شود. بدین معنی که می‌تواند یک محیط آرام‌ تری فراهم کند که این ویژگی در ساختمان‌های مسکونی چندین طبقه و یا در مناطق پر سروصدا که نیاز به سکوت بیشتر است، استفاده از انواع عایق اهمیت زیادی دارد.

اگر شما نیز قصد نصب عایق را دارید و در مورد نصب بهترین عایق سوالاتی دارید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با انواع عایق‌های صوتی و حرارتی، مراحل نصب و سایر موارد مربوط دیگر آشنا کنیم.

مهمترین دلایل نصب عایق چیست؟

همانطور که در قسمت‌ بالاتر نیز اشاره کردیم اهمیت عایق کاری در هیچ ساختمانی قابل انکار و چشم پوشی نمی‌باشد؛ زیرا انواع مختلف عایق‌ها جزو ضروریات مهم ساختمان‌ها در هر فصل از سال محسوب می‌شوند.

نصب عایق در ساختمان‌ها یکی از اصلی ترین کارهایی است که سبب بهبود انرژی و راحتی ساکنین می‌شود‌. باید اشاره کنیم که هدف اصلی استفاده از عایق در ساختمان‌ها، کاهش انتقال حرارت و یا سروصدا از داخل به بیرون و بالعکس می‌باشد؛ چرا که انتقال حرارت و صدا می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های انرژی شود و عدم راحتی را برای ساکنین به وجود بیاورد.

به صورت کلی می‌توان نقش نصب عایق را در موارد زیر خلاصه کرد که این موارد به شرح زیر هستند:

 

  • کاهش اتلاف انرژی و حرارت
  • افزایش دوام ساختمان‌ها
  • ایجاد آسایش گرمایشی و سرمایشی برای افراد
  • کاهش آلودگی صوتی و افزایش احساس آرامش
  • حفاظت از ساختمان در برابر آتش سوزی

انواع عایق حرارتی و صوتی

از آنجایی که تغییرات دما و نفوذ صدا در بین قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها جزو مشکلات رایج در ساخت سازه‌ها محسوب می‌شود، می‌توان گفت که به ویژه در آپارتمان‌های مسکونی سبب ایجاد دردسرها و مختل کردن آسایش افراد خواهد شد. در سال‌های اخیر استفاده از عایق‌های حرارتی و صوتی توانسته تا حد قابل توجهی این مشکلات را کاهش دهد.عایق بندی صوتی اغلب توسط مصالحی صورت می‌گیرد که جاذب صدا بوده و در نوع دیگر از عایق که به عایق حرارتی نیز شناخته می‌شود، سبب مقاومت در برابر تغییرات دما شده و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

نصب عایق پشم شیشه
  • جالب است بدانید که نصب عایق حرارتی، ساختمان را در فصول سرد سال، گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارد. موردی که به صرفه‌جویی کلی در مصرف انرژی منجر می‌گردد. اگر که قصد آشنایی با انواع عایق حرارتی و صوتی را دارید و به دنبال نصب بهترین عایق هستید، باید بگوییم که انواع این عایق‌ها شامل موارد زیر هستند:

پشم سنگ

یکی از انواع عایق‌های صوتی، حرارتی و ضد حریق، عایق پشم سنگ است. این عایق دارای وزن سبک بوده که سبب می‌شود تا وزن اضافه‌ای بر ساختمان اضافه نکند. همچنین عایق پشم سنگ دارای دوام و طول عمر بالا است و هیچگونه مواد شیمیایی بر آن تاثیر گذار نیستند. همین امر دلیلی بر استفاده و نصب عایق پشم سنگ در عایق‌های صوتی و حرارتی است.

پلی یورتان

نوع دیگری از عایق‌های صوتی پر مصرف، عایق از جنس پلی یورتان است. لازم است بدانید که اسپری فوم پلی یورتان یک عایق اکوستیک مناسب است که از انتقال سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. بنابراین برای نصب عایق صوتی یک گزینه مناسب محسوب می‌شود.

پشم شیشه

یکی از قدیمی ترین عایق‌ها که مورد استفاده قرار می‌گیرد، عایق شیشه است. این عایق دارای ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه بوده که باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می‌شود. این خاصیت سبب شده تا از آن به عنوان عایق آکوستیک استفاده شود و همچنین می‌تواند میزان انتقال گرما و صدا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

الاستومری

عایق حرارتی الاستومری از میزان انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. این عایق در برابر نفوذ رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. وزن پایین و جلوگیری از انتقال صوت سبب شده‌ تا این عایق در ساخت سازهای ساختمانی کاربرد داشته باشد. اما نکته حائز اهمیت در مورد نصب عایق الاستومری این است که این عایق الاستومری نسبت به دیگر انواع عایق‌های حرارتی قیمت بالاتری دارد.

پشم سرباره

پشم سرباره نیز یکی دیگر از عایق‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عایق معدنی بوده و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست می‌آید. در واقع این متریال محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است و یک عایق صوتی ایده آل محسوب می‌شود که سروصدا را تا حد قابل قبولی می کاهد.

فوم ایکس پی اس یا XPS

فوم ایکس پی اس جزو مصالح چند منظوره محسوب می‌شود که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را در ساختمان ایفا می‌کند. این فوم بسیار سبک بوده و برخلاف ضخامت کمی که دارد از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و نصب عایق فوم ایکس  پی اس هیچ بار اضافه‌ای بر ساختمان وارد نخواهد کرد.

مراحل نصب عایق حرارتی

همانطور که اشاره کردیم استفاده از عایق از مهم ترین و اصلی ترین گام‌ها در فرآیند ساخت ساختمان و هر نوع سازه می‌باشد که در آن تلاش می‌شود تا از انتقال حرارت، صوت و رطوبت تا حد امکان جلوگیری شود. مراحل نصب عایق صوتی نیز که باید رعایت شود به شرح مراحل زیر می‌باشد:

اندازه گیری دیوار

در مرحله اندازه گیری دیوار که اولین مرحله از عایق کاری محسوب می‌شود باید دیواری که قصد دارید روی آن عایق صوتی مد نظر خود را نصب کنید، اندازه گیری کنید. این اندازه گیری برای این است که متوجه شوید به چه مقدار عایق برای نصب نیاز دارید.

قرار دادن عایق روی پنل

مرحله بعدی قرار دادن عایق روی پنل است. برای اینکه نصب عایق صوتی راحت تر شود، می‌توانید از یک جعبه و یا یک پنل استفاده کنید و آن را روی دیوار بچسبانید؛ چرا که این کار باعث می‌شود اگر روزی تصمیم به برداشتن عایق از دیوار داشته باشید بتوانید این کار را بدون آسیب وارده کردن به دیوار انجام دهید و به راحتی عایق را جدا کنید.

اندازه گیری پنل

سایز و ابعاد پنلی که نیاز دارید، بسته به دیوار مد نظرتان است. اما به طور معمول یک دیوار با سایزی متوسط به ۴ الی ۶ قطعه عایق نیاز دارد.

برش عایق

در مرحله بعد که برش عایق نام دارد باید عایق را توسط قیچی یا تیغ موکت بری به اندازه پنل‌های تهیه شده برش دهید.

نصب عایق روی پنل

برای نصب عایق روی پنل می‌توانید از یک چسب فوم استفاده کنید و تیکه‌های برش داده شده را به پنل بچسبانید. توجه داشته باشید که در زمان کار با چسب حتما از مقدار کافی استفاده کنید؛ چرا که اگر بیشتر از حد نیاز از چسب استفاده کنید امکان دارد چسب از لبه‌های پنل بیرون بزند و ظاهری نامناسب را ایجاد کند.

عایق فومی

نصب پنل روی دیوار

لازم به ذکر است که بعد از این‌که عایق صوتی مورد نظر خود را روی پنل‌ها نصب کردید باید حداقل ۲ ساعت صبر کنید تا چسب به صورت کامل خشک و محکم شود. بعد از آن باید پنل‌ها را با استفاده از یک راه ساده به دیوار وصل کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از یک میخ انجام دهید؛ چرا که استفاده از میخ به شما این امکان را می‌دهد که اگر روزی از عایق کردن دیوار منصرف شدید، آن را بدون آسیب رساندن به دیوار جدا کنید. توجه داشته باشید در صورتی که لبه‌های پنل از کنج های دیوار بزرگتر باشد می توانید با استفاده از یک اره و یا تیغ موکت بری قسمت‌های اضافه را برش دهید.

همچنین باید بیان کنیم که از آنجایی که نصب عایق صوتی بر روی دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها ممکن است نیاز به مهارت و دقت داشته باشد. بهتر است برای نصب بهترین عایق صوتی از یک تیم حرفه‌ای و متخصص کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

بهینه عایق : تولید و نصب انواع عایق

مجموعه بهینه عایق فروشنده انواع عایق‌های مختلف با بالاترین کیفیت است. این مجموعه با داشتن کارشناسان با تجربه در زمینه محاسبات و اندازه گیری آلودگی صوتی در محیط های مختلف، طراحی عایق‌های حرارتی و برودتی و پاششی جهت کلیه سیستم‌ها و تاسیسات نیروگاه‌ها، محاسبه طراحی و مجری  انواع پروژه در زمینه آکوستیک عایق صدا سایلنت، آماده همکاری و ارائه خدمات به مشتریان عزیز است.

به صورت کلی اصول کار این شرکت بر پایه دانش فنی بالا و به کارگیری به‌‌روز‌ ترین و با کیفیت ترین دستگاه‌ها و مواد اولیه می باشد. تیم‌ بهینه عایق با استفاده از ابزارها و تجهیزات حرفه‌ای، مراحل نصب عایق را به درستی انجام داده و این اطمینان را می‌دهد تا هیچ نقطه‌ی ضعفی در عملکرد های شما وجود نداشته باشد. بنابراین اگر به دنبال نصب بهترین عایق هستید، مجموعه بهینه عایق یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. همچنین در صورت هرگونه نیاز به راهنمایی در مورد عایق کاری می‌توانید با استفاده از شماره‌های درج شده در سایت با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

مزایای نصب عایق برای منزل

در واقع نصب عایق می‌تواند تاثیرات بسیار مثبت و مهمی در کیفیت زندگی افراد به ویژه در ساختمان‌های چندین طبقه‌ای بگذارد. این مزایا شامل موارد زیر می‌شوند:

 

  • کاهش نویز: عایق کاری صحیح می‌تواند به ایجاد فضای آرام و بی‌صدا در منزل با کاهش نویزهای خارجی کمک زیادی کند.
  • بهبود خواب: کاهش نویزها و صداهای مزاحم به فرد کمک می‌کند بهتر و آرام‌تر بخوابند.
  • افزایش تمرکز: فضای آرام و بی‌ صدا، تمرکز و توجه افراد را در کارها و تحصیلات خود افزایش می‌دهد.
  • حفظ حریم خصوصی: نصب عایق می‌تواند به جلوگیری از انتشار صداها به فضاهای دیگر و ایجاد حریم خصوصی شما را کمک شایانی کند.
  • کاهش استرس: ایجاد محیطی آرام و آرامش‌بخش می‌تواند استرس‌ها و اضطراب‌های روزمره را کاهش دهد.
  • استفاده از عایق حرارتی به صرفه ‌جویی در انرژی کمک می‌کند و سبب می‌شود در فصل گرما محیط سرد بماند و در فصل سرما گرما را در داخل خانه نگه‌ می‌دارد.
  • مقاومت در برابر رطوبت و کپک نیز از دیگر مزیت‌های نصب عایق است.

مزایای نصب عایق برای مراکز صنعتی

انواع نصب عایق برای مراکز صنعتی از مزایای متعددی برخوردار است. لازم است بدانید که از عایق های حرارتی و صوتی در صنایع مختلف مانند صنعت پتروشیمی، نفت و گاز، سیمان و … برای عایق کاری تجهیزات استفاده می‌شود. مزایای نصب عایق در مراکز صنعتی شامل موارد زیر می‌شود:

 

  • حفظ انرژی با جلوگیری و یا کاهش اتلاف حرارت
  • کنترل دمای سطح تجهیزات به منظور ایمنی افراد
  • کنترل دمای فرایند در صنعت و کمک به رسیدن به دمای مناسب
  • جلوگیری از کندانس شدن آب بر روی سطوح سرد
  • افزایش راندمان گرمایش و سرمایش
  • جلوگیری از خوردگی تجهیزات
  • جلوگیری از آتش سوزی و ضد حریق کردن تجهیزات
  • کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش میزان آلاینده‌های هوا
  • جذب سروصدای ناشی از ماشین آلات سنگین

سخن آخر

همانطور که در این مطلب نیز اشاره کردیم، استفاده از عایق یکی از اقدام بسیار مهم در ساخت سازه‌ها می‌باشد. در واقع نصب عایق سبب جلوگیری از نفوذ عوامل خارجی به محیط داخل و بالعکس، می‌شود. به طور کلی هدف از نصب عایق جلوگیری از نفوذ عوامل خارج به داخل و یا از داخل به خارج است. به طور معمول از انواع عایق‌ها برای جلوگیری از اتلاف حرارت، نفوذ رطوبت و جلوگیری از آلودگی‌های صوتی استفاده می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که اهمیت عایق صوتی در ساختمان‌هایی محسوس تر است که در شهر‌های بزرگ و یا در نزدیکی اتوبان‌ها قرار داشته باشند.

در پایان نیز لازم به یادآوری است که بر اساس مقررات ملی ساخت سازه‌ها، عایق‌ کاری به‌ عنوان یکی از ضروری‌ ترین اقدامات در اجرای یک پروژه ساختمانی محسوب می‌شود که امروزه با توجه به نیاز برای صرفه‌ جویی در انرژی، ضرورت عایق‌ کاری بیش از قبل حس می‌شود. اگر شما نیز قصد نصب بهترین عایق را دارید و در مورد نحوه انتخاب و نصب آن سردرگم هستید می‌توانید این کار را به مجموعه بهینه عایق بسپارید. این مجموعه با داشتن کادری مجرب می‌تواند به شما در مسیر انتخاب و نصب عایق مورد نظرتان کمک کند. بهینه عایق از جمله تیم‌های با سابقه و فعال در زمینه فروش عایق است که عایق کاری پروژه‌های صنعتی، عمرانی و ساختمانی را ارائه می‌دهد. ممنون که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول

لازم به ذکر است که استفاده و نصب عایق به خصوص امروزه در زمان ساخت سازه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از عایق در ساختمان‌ها سبب حفظ و صرفه جویی در انرژی، کاهش آلودگی صوتی، حفظ حریم خصوصی افراد و جلوگیری از رطوبت و کپک می‌شود‌.

باید بدانید که انواع عایق‌ها روش نصب متفاوتی دارند. برای عایق‌کاری حرارتی می‌توان از سفت کاری، نازک کاری یا پس از ساخت سازه اجرا کرد. همچنین در نصب عایق‌های صوتی نیز باید مراحل اندازه گیری دیوار، قراردادن عایق روی پنل، اندازه گیری پنل، برش عایق و… رعایت کرد. توجه داشته باشید که در چنین مواقعی بهتر است از تکنسین‌های متخصص استفاده کنید.

در پاسخ به سوال هزینه و قیمت نصب عایق به چه صورت است؟ باید بگوییم که این مقدار هزینه عایق بسته به نوع، مقدار، نوسانات بازار و دیگر موارد مشابه متفاوت است و نمی‌توان مبلغ دقیقی را برای این کار مشخص کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.